Samo ena je MAMA | mama.si

shutterstock_81639439Ginekologa, asist. mag. Miha Lučovnika smo povprašali o prehrani v nosečnosti. Prehrana med nosečnostjo naj bi se razlikovala od prehrane ženske, ki ni noseča. Kaj telo potrebuje in česa se moramo med nosečnostjo izogibati?

Nosečnice in sir. Katerih vrst sirov se mora izogibati?

Sir je, kot ostali mlečnimi izdelki, dober vir beljakovin, kalcija, vitamina D in fosforja. Ti so pomembni za razvoj ploda in za nosečnico (npr. za ustrezno strjevanje krvi). Uživanje sira med nosečnostjo in dojenjem je torej priporočljivo.

Izogibati pa se morate sirom iz nepasteriziranega mleka, prav tako kot absolutno odsvetujem pitje nepasteriziranega mleka (neprekuhanega mleka iz mlekomatov). Nepasterizirano mleko in siri iz njega lahko vsebujejo bakterijo Listerio monocitogenes. O tej bakteriji se je pred kratkim pri nas govorilo med »afero« z mlekomati. Takrat so v mleku iz enega od mlekomatov odkrili manjšo količino teh bakterij, nato pa se niso strinjali o tem, ali oz. kakšna količina teh bakterij je varna.

Listerioza (bolezen, ki jo povzroča Listeria) je sicer redka, a v nosečnosti zelo nevarna. Lahko povzroči smrt ploda ali novorojenčka. Siri, ki jih kupite v trgovini, so načeloma varni. To velja tudi za mehke sire, za katere se še vedno včasih sliši, naj jih nosečnice raje ne jedo.

Nosečnice in meso. Ali nosečnica lahko jé vse vrste mesa? Ali lahko jé »manj zapečeno« meso ali drugo na pol surovo hrano?

Meso je bogat vir beljakovin, železa in vitamina B12. Vse te snovi so med nosečnostjo pomembne za normalen razvoj ploda. Pomanjkanje železa pa je daleč najpogostejši vzrok slabokrvnosti pri nosečnicah. Te sestavine sicer lahko s hrano dobite, tudi če ne jeste mesa. Če ne jeste nobenih živil živalskega izvora, pa morate biti med nosečnostjo še posebej pozorne na njihov zadosten vnos.

Med nosečnostjo lahko jeste vse vrste mesa. Če imate težave s prekomerno telesno težo ali visokim krvnim pritiskom, pa se raje odločite za meso z manj maščobami in holesterola (belo meso).

Ne dovolj toplotno obdelano meso odsvetujem zaradi dveh razlogov. Prvi je možnost prenosa toksoplazme. Večinoma se vsi ob tej okužbi spomnimo mačk. V resnici za vsaj pol okužb ne moremo kriviti mačk neposredno, ker je bil vir meso, ki ni bilo (ali ni bilo dovolj) kuhano oz. pečeno. Drugi razlog je večja možnost okužbe s salmonelo ali, pred časom zelo »popularno«, E. coli. S temi bakterijami se lahko okužimo ne samo z ne dovolj prekuhanim mesom, ampak tudi s surovo zelenjavo, jajci in nepasteriziranimi sokovi. Seveda vam surove zelenjave nikakor ne odsvetujem. Smiselno pa je, da jo dobro operete. Meso in jajca pa dovolj toplotno obdelajte.

Jetra so posebna zgodba. Ta lahko vsebujejo zelo veliko vitamina A, ki je teratogen (povzroča razvojne nepravilnosti pri plodu). Uživanje jeter v nosečnosti je sicer po vsej verjetnosti kljub temu varno, vendar je smiselno njihovo količino omejiti.

Pikantna hrana. Ali je dovoljena?

Glede varnosti pikantna hrana ni problematična. Lahko pa poslabša že tako pogoste in neprijetne težave z zgago, ker spodbudi izločanje želodčne kisline.

Ali nosečnica lahko jé sladkarije?

Tiste, ki imate sladkorno bolezen, se sladkarijam izogibajte. Sicer pa lahko pojeste kakšno. Pretiravanje seveda škodi. Nosečnice, ki jedo veliko sladkega, imajo še pogosteje kot sicer probleme z glivičnimi vnetji nožnice. Poleg tega se dokazano otrok navadi na okuse, ki jim je izpostavljen v maternici. Si želite, da bi bil vaš otrok zelo sladkosned?

Ali lahko jé morske sadeže?

To je pogosto vprašanje. Problem je živo srebro, ki ga je v vodah zaradi onesnaženosti na žalost vse več. Ta se veže v meso rib in drugih morskih sadežev in ga z njimi zaužijemo. Živo srebro škodljivo vpliva na razvoj ploda, predvsem na razvoj možganov.

Po drugi strani je v ribah veliko pomembnih in koristnih snovi – beljakovin, vitamina D in omega-3 maščobnih kislin. Zato je nespametno odsvetovati uživanje rib nosečnicam.

Najboljša rešitev je verjetno upoštevanje prehranjevalnega cikla v vodah. Velike ribe, ki se prehranjujejo z manjšimi, kopičijo živo srebro. Poleg tega te ribe živijo dlje in je tudi zato vsebnost živega srebra v njihovem mesu večja. Ameriška Food and Drug Administration (FDA) je zato leta 2004 izdala priporočilo, naj nosečnice ne jedo večjih plenilskih rib, na primer morskih psov in mečaric. Druge organizacije so ta priporočila razširile še na druge vrste rib. Glede tune se večinoma vsi strinjajo, da je en obrok te ribe tedensko varen. Sicer pa, če si zaželite rib v nosečnosti, raje izberite manjše ribe ali rake bolj na »začetku« prehranjevalne verige.

Koliko alkohola (če sploh kaj) lahko nosečnica spije?

Ne vem. Nihče ne ve. Pitje alkohola v nosečnosti ima lahko zelo hude posledice. Ne vemo pa, katera količina (če sploh katera) alkohola je še neškodljiva. Če hočete biti varni, ne pijte alkohola med nosečnostjo.

Alkohol prehaja posteljico, plod pa ga razgrajuje precej počasneje od vas. Zato so koncentracije alkohola v njegovem telesu višje. Pitje alkohola v nosečnosti lahko povzroči splav, smrt v maternici, zastoj plodove rasti in razvojne nepravilnosti. Lahko je tudi vzrok za duševno zaostalost in vedenjske motnje pri otroku.

Veliko se govori o zdravilih in raznih onesnaževalcih, ki vplivajo na razvoj ploda. Žalostna resnica je, da je najpogostejši teratogen alkohol. Pitje alkohola je najpogostejši vzrok za prirojene nepravilnosti, ki bi se ga dalo preprečiti. Nimamo sicer podatkov, a se bojim, da to velja tudi za Slovenijo.

Koliko kave na dan lahko spije?

Načeloma se vsi strokovnjaki strinjajo, da zmerno pitje kave v nosečnosti ne škodi. Na vprašanje, kaj je zmerno pitje, pa so odgovori različni.

Organizacija March of Dimes nosečnicam svetuje, naj ne popijejo več kot 2 decilitra kave dnevno. To priporočilo temelji na raziskavi, s katero so pokazali, da je bilo tveganje za splav višje pri nosečnicah, ki so popile na dan več kot 2 decilitra kave.

Poleg tveganja za splav ima pitje prevelikih količin kave v nosečnosti tudi druge neželene posledice. Danski raziskovalci so tako na primer ugotovili, da osem skodelic kave ali več na dan (!) pomembno zviša tveganje za smrt ploda v maternici. Kava tudi zmanjša absorpcijo železa. Glede na pogostnost slabokrvnosti zaradi pomanjkanja železa v nosečnosti se mi zdi to kar pomembno.

Ali je teža novorojenčka povezana s količino vnosa hrane pri nosečnici?

Je. Pri premajhnem vnosu hrane se bo to poznalo na rasti ploda in teži novorojenčka le, če je nosečnica res zelo podhranjena. Po drugi strani pa se preveč hrane pozna prej. Velika raziskava na več kot 100 tisočih nosečnicah je pokazala, da so plodovi nosečnic, ki med nosečnostjo pridobijo več kot 16 kilogramov telesne teže, pogosteje preveliki (teža nad 90. centilo za višino nosečnosti).

 

 

 


Tag-i

Sorodni članki

PRIJAVI SE NA E-NOVICE