Kvaliteten spanec je za otrokovo zdravje in rast ključnega pomena. Naspan otrok se lažje koncentrira, si stvari hitreje zapomni in je boljše volje.
Ali je otrok naspan?
Vsak otrok je drugačen – nekateri potrebujejo več, drugi manj spanca –, zato bolj kot zanimivost predstavljamo osnovne napotke pediatrične stroke, ki kažejo, koliko ur spanca se priporoča glede na starost otroka.
Starost | Nočno spanje | Dnevno spanje | Skupaj |
2 leti | 10 do 12 ur | 1 do 3 ure | 13 ur |
3 leta | 9 do 12 ur | 1 do 3 ure | 12 do 13 ur |
4 let | 9 do 12 ur | 0 do 2.5 ure | 11 do 12 ur |
5 let | 8 do 11 ur | 0 do 2.5 ure | 10 do 11 ur |
6 let | 10 do 11 ur | 0 | 10 do 11 ur |
7 let | 10 do 11 ur | 0 | 10 do 11 ur |
8 let | 10 do 11 ur | 0 | 10 do 11 ur |
Jodi A. Mindell, profesorica psihologije na Saint Joseph University (Filadelfija, ZDA), je klinična psihologinja, ki je specializirala medicino pediatričnega spanja. Njena raziskovalna področja pokrivajo vedenjsko osnovane spalne motnje pri otrocih in vpliv kulturnega okolja na spalne vzorce otrok. Psihologinja meni, da otroci potrebujejo veliko spanca, običajno več, kot jim starši dovolijo. Mindellova pravi, da starši velikokrat mislijo, da otrok ne potrebuje toliko spanca kot vrstniki, če npr. ne more zaspati pred deseto zvečer. S tem se ne strinja in dodaja, da je lahko posledica premalo spanca čez dan ta, da je otrok pred nočnim spancem zaradi preutrujenosti hiperaktiven.
Mindellova staršem, ki sumijo, da imajo premalo naspane otroke, priporoča, naj se vprašajo naslednje:
- Ali moj otrok večinoma zaspi med vožnjo z avtomobilom?
- Ali jo/ga moram skoraj vsako jutro buditi?
- Ali je otrok čez dan siten, razdražljiv in deluje utrujen?
Popoldanski spanec pod drobnogledom znanstvenikov
Popoldansko spanje in spomin
Raziskovalci z University Massachusetts Amherst so testirali 77 otrok, starih od 3 do 5 let. Otroci so se preizkusili v klasični igri spomin. Tisti, ki so popoldan spali, so se spomnili za deset odstotkov več lokacij, kot tisti, ki niso.
Študija, objavljena v znanstveni reviji Frontiers in Developmental Psychology, je obravnavala triletnike, ki so jim starši popoldan brali pravljice. Tisti, ki so si po prebrani pravljici privoščili popoldanski spanec, so si zapomnili več novih besed.
Čustveno stanje otrok brez popoldanskega spanca
Malčki, ki popoldan ne spijo, doživijo več občutkov tesnobe in kažejo manj uspeha pri reševanju kognitivnih problemov. Tako je vsaj pokazala študija, izvedena na University of Colorado Boulder. Monique LeBourgeois, vodja oddelka za spanje in razvoj na University of Colorado, je raziskovala emocionalno stanje otrok glede na to, ali so popoldan spali ali ne. Otroci, ki niso spali, so pokazali za eno tretjino manj pozitivnih čustev.
Vse raziskave niso v prid popoldanskemu spancu
Janet Lam, profesorica na University of Maryland Medical Center iz Baltimorja, je leta 2010 s sodelavci izvedla študijo, kjer je raziskovala povezavo med popoldanskim spancem in učenjem besedišča. Rezultati so presenetili vse vpletene. Triletniki, štiriletniki in petletniki, ki popoldan niso spali, so imeli pri učenju besedišča več uspeha. Raziskovalci so zaključili, da več nočnega spanca pomaga pri usvajanju besedišča, popoldansko spanje pa temu škodi.
Lucija Žižek
O tem kako pretkano uspavati malčka, kako ga nežno zbuditi, o mirnih uricah namesto popoldanskega spanca, v julijski številki revije Mama.