Svetovni splet je mesto neštetih priložnosti, tudi za najrazličnejše nakupe. Pri tem imamo na izbiro široko ponudbo blaga in storitev, prihranimo pa tudi čas in denar. To so razlogi, da vse več ljudi nakupuje prek spleta, kar potrjujejo tudi statistični podatki: od leta 2011 do danes je število potrošnikov, ki kupujejo prek spleta, naraslo za kar 50 odstotkov. Večina nakupov poteka brez težav, včasih pa se lahko tudi zaplete in potrebujemo nasvet ali pomoč, zato je pomembno, da poznate svoje pravice in da veste, na koga se lahko v primeru težav obrnete.
Nakup otroške prikolice v nemški spletni trgovni
Slovenski potrošnik, ki je za pomoč pri reševanju težave zaprosil Evropski potrošniški center Slovenija, je v začetku aprila na spletni strani nemškega prodajalca naročil prikolico za otroka z možnostjo priklopa na kolo v vrednosti 384 evrov. Še isti dan je navedeni znesek nakazal neposredno na bančni račun podjetja. Nekaj dni po opravljenem plačilu je od prodajalca prejel obvestilo, da bo prikolica dobavljena po 20. maju, kar je bilo precej kasneje, kot je bilo dogovorjeno ob nakupu. Prodajalec je sicer potrošnika vprašal, ali se s kasnejšo dobavo strinja, vendar je bil dobavni rok za potrošnika bistvenega pomena, zato se s tem ni strinjal in se je odločil za odstop od pogodbe. Pri tem je od prodajalca zahteval vračilo kupnine ter mu v ta namen posredoval podatke o svojem transakcijskem računu. Kasneje je prišlo do zapleta, saj potrošnik s strani prodajalca ni prejel nakazila. Zato se je za pomoč obrnil na Evropski potrošniški center Slovenija.
Evropski potrošniški center Slovenija – kdo smo in kaj delamo
Evropski potrošniški center Slovenija je del mreže evropskih potrošniških centrov, ki jo je vzpostavila Evropska komisija skupaj z državami članicami z namenom zagotoviti potrošnikom, ki kupujejo na skupnem evropskem trgu, informacije in pomoč pri uveljavljanju njihovih pravic v zvezi s čezmejnimi nakupi blaga in storitev. Evropski potrošniški centri delujejo v vseh 28 državah članicah EU pa tudi na Norveškem in Islandiji. V Sloveniji deluje Evropski potrošniški center v okviru Ministrstva za gospodarski razvoj in tehnologijo, nanj pa se lahko obrnete, kadar potrebujete informacije, kako najučinkoviteje uveljaviti svoje pravice ali pa pomoč, ker sami pri tujem prodajalcu ne uspete rešiti nastale težave.
V zgoraj navedenem primeru nakupa otroške prikolice je Evropski potrošniki center Slovenija s pomočjo Evropskega potrošniškega centra v Nemčiji vzpostavil stik s podjetjem, pri katerem je slovenski potrošnik kupil blago, mu predstavil težavo potrošnika in zaprosil za pojasnila. Podjetje je v svojem odgovoru pojasnilo, da je bil denar z njihove strani nakazan, da pa se je zapletlo pri banki, ki takrat ni opravljala nakazil v Slovenijo in na Hrvaško. Po posredovanju Evropskega potrošniškega centra je podjetje ta zaplet rešilo pri svoji banki, potrošnik pa je v nekaj dneh prejel denar na svoj račun.
Pravice potrošnikov pri nakupih na daljavo
V skladu z zakonodajo na področju varstva potrošnikov se lahko potrošnik zaradi daljšega roka dobave od prvotno dogovorjenega odloči, da odstopi od pogodbe ter zahteva vračilo kupnine. Sicer je dobro vedeti, da lahko v roku 14 dni potrošnik odstopi od pogodbe, sklenjene na daljavo ali izven poslovnih prostorov brez navedbe razloga. Če mu, na primer, blago iz kakršnegakoli razloga ne ustreza oz. mu preprosto ni všeč, ga lahko najkasneje v 14 dneh po prejemu vrne prodajalcu. Prodajalec mora v tem primeru potrošniku vrniti celotno kupnino, vključno s stroški poštnine. Glede plačila stroškov vračila blaga velja, da jih je potrošnik dolžan plačati le, če je bil s to obveznostjo predhodno seznanjen.
Pravica do odstopa od pogodbe pa ne velja za nakupe v trgovini ─ tu boste blago lahko vrnili in zahtevali vračilo kupnine le, če vam je prodajalec to predhodno zagotovil.
Če bi se potrošnik iz naše zgodbe odločil za dobavo prikolice in bi v roku dveh let od nakupa ugotovil, da ta ne ustreza opisu v ponudbi ali pa ima napako, ki je obstajala že ob nakupu, bi imel pravico od prodajalca zahtevati brezplačno popravilo ali zamenjavo blaga oziroma delno ali celotno vračilo kupnine. Te zahtevke lahko potrošnik uveljavlja za nakupe v vseh državah Evropske Unije, ne glede na to, ali je blago kupljeno prek spleta ali v trgovini. Pri čemer lahko v nekaterih državah Evropske unije potrošniki prosto izbirajo med zahtevki, v večini držav pa velja vrstni red uveljavljanja zahtevkov, torej, da lahko potrošnik najprej zahteva popravilo, nato zamenjavo in šele, če to dvoje ni možno, delno ali celotno vračilo kupnine.
Pasti spletnega nakupovanja – primeri, ko mreža Evropski potrošniških centrov ne more posredovati
Pri nakupu otroške prikolice je do rešitve zapleta prišlo v zelo kratkem času, saj je prodajalec v postopku reševanja težave korektno sodeloval z Evropskim potrošniškim centrom in si prizadeval za rešitev zapleta. Pogosto pa se na nas obračajo tudi potrošniki, ki so bili žrtve spletnih goljufij. V teh primerih mreža Evropskih potrošniških centrov žal ne more nuditi pomoči. Za uspešno posredovanje in rešitev pritožbe je namreč potrebno tvorno sodelovanje obeh strani, tako potrošnika, kot prodajalca ─ s slednjim pa je v primeru, da gre za goljufijo, nemogoče vzpostaviti kakršenkoli stik, ker se bodisi ne odziva ali pa preprosto ni mogoče najti ustreznih kontaktnih podatkov.
Pri spletnih nakupih vam zato svetujemo tudi nekaj previdnosti. Na primer, vedno preverite prodajalca: prepričajte se, da imate njegovo ime in prave kontaktne podatke. To lahko storite tudi tako, da ga pokličete po telefonu; poiščite čim več informacij o prodajalcu na svetovnem spletu ter spoznajte mnenja in izkušnje drugih kupcev; ne zaupajte slepo slikam certifikatov na straneh spletnih trgovin, saj so lahko ponarejeni. To lahko preverite tako, da na njih kliknete; preverite, ali so splošni pogoji poslovanja lahko dostopni in razumljivo napisani; uporabljajte varna plačilna sredstva. Na spletu je najbolj razširjeno plačevanje s kreditno kartico. Potrošnik iz naše zgodbe je nakup otroške prikolice izvedel z neposrednim nakazilom na bančni račun, kar se uvršča med bolj tvegane načine plačevanja, zato ga potrošnikom ne priporočamo. Po dosedanjih informacijah sodi med varnejše načine spletnega plačevanja tudi uporaba plačilnih storitev v okviru sistema Pay Pal.
Predvsem pa se je treba pri nakupih na daljavo držati načela, da »ni vse zlato, kar se sveti«. Izogibajte se neverjetno ugodnim ponudbam, saj se za privlačno nizko ceno lahko skriva veliko razočaranje. Potrebni pa so tudi drugi premisleki: ko na spletu iščete najugodnejšo ponudbo za očala ali torbico priznane blagovne znamke, se vprašajte, ali ni cena morda preveč ugodna in gre v resnici za ponaredek. V tem primeru ne samo, da lahko ostanete brez naročenega blaga, ker ta krši pravice intelektualne lastnine, takšen nakup vam lahko povzroči tudi dodatne nevšečnosti, ki so posledica zahteve za uničenje blaga in s tem povezanih stroškov. Previdno torej pri ponudbah, ki so predobre, da bi lahko bile resnične.
Kam po pomoč
Če ste v dvomih glede vaših potrošniških pravic v zvezi s čezmejnimi nakupi blaga in storitev ali potrebujete pomoč pri uveljavljanju teh pravic, nam lahko pišete na e-naslov epc.mgrt@gov.si ali nas vsak dan med 9. in 13. uro pokličete po telefonu na številko 01 400 3729.
Svetujemo in pomagamo vam lahko tudi pri uveljavljanju vaših pravic, kadar potujete z letalom, vlakom, ladjo ali avtobusom, rezervirate turistični aranžma, bivate v hotelu, najemate vozilo in še kje. Z vašimi pravicami se lahko na preprost način seznanite tudi s pomočjo mobilne aplikacije ECC net: Travel in spremljajte FB stran:
https://www.facebook.com/pages/Evropski-potro%C5%A1ni%C5%A1ki-center-Slovenija/653289698137044?fref=ts
Če te informacije ne bodo zadoščale, je za brezplačen nasvet ali pomoč vedno na voljo mreža Evropskih potrošniških centrov.